De stijgende energierekening in combinatie met het zicht op de herfst- en wintermaanden, geeft aanleiding om burgers en bedrijven de urgentie op dit thema te laten inzien: wat kun je als burger en bedrijf nú doen om energie te besparen. Dat is de belangrijkste boodschap van de campagne, vergezeld met concrete en eenvoudige maatregelen die je als burger en bedrijf kunt nemen. In de campagne worden in heel Nederland de mogelijkheden om energie te besparen weer actief onder de aandacht gebracht.
Uitingen op radio, televisie, dagbladen en online
Vanaf 17 oktober wordt Nederland opgeroepen om nú actie te ondernemen om de stijgende energiekosten tegen te gaan. Dat begint met radiospots op bijvoorbeeld NPO, radio 538, Sky radio en Q-Music en posts op de social mediakanalen van de rijksoverheid. Op 22 oktober volgt een advertentie in alle landelijke dagbladen. Vanaf maandag 24 oktober komen daar tv-commercials en online media bij. De boodschap van alle uitingen voor burgers is gericht op het nemen van de belangrijkste drie maatregelen:
- Zet de thermostaat op maximaal 19 graden. Doe de verwarming uit in ruimtes waar je niet bent.
- Zet ‘m op 15 graden als je gaat slapen of het huis uit gaat
- Douche maximaal 5 minuten.
Voor bedrijven staan de volgende drie maatregelen centraal:
- Sluit de deuren waar dat kan om zo min mogelijk warmte te verliezen
- stel je klimaatinstallatie zuiniger in en controleer regelmatig je verbruik.
- Investeer nu in het isoleren van je pand.
Campagnetoolkit
Organisaties die de campagne ondersteunen kunnen gebruik maken van het campagnemateriaal dat is ontwikkeld.
Bekijk de campagnetoolkit