Op 9 februari heeft Provincie Gelderland ons uitgenodigd in het Huis der Provincie in Arnhem. Het thema van de bijeenkomst is ‘Klimaatcommunicatie voor iedereen?’. In deelsessies gaan we met elkaar in gesprek over actuele thema’s, zoals burgerberaden, toegankelijkheid en begrijpelijkheid, desinformatie en klimaatnarratieven. De rode draad is het betrekken, bereiken en raken van méér mensen, door communicatie en participatie af te stemmen op hun behoeften en leefwereld.
Dagvoorzitter Margot Ribberink gaat het klimaatgesprek aan met neurobioloog en filosoof Frank Kupper (VU) Gelders gedeputeerde Jan van der Meer en natuurlijk met het publiek.
Plenaire performance
Keynote speaker en performer Frank Kupper is neurobioloog en filosoof bij het Athena Instituut van de VU. Hij doet onderzoek naar desinformatie en misinformatie in het klimaatdebat. Hij gaat samen met het publiek verkennen hoe mensen bewust en onbewust met complexe informatie omgaan. Dit noemt hij ‘sensemaking.’ Ook bespreken we wat dit betekent voor de rol van communicatieprofessional.
Parallelsessies
- De staat van mijn burgerberaad. Heeft jouw organisatie een klimaatpanel of burgerberaad? Of zijn jullie dit nog aan het verkennen? Betrokkenen bij het Gelders Burgerberaad klimaat en het leernetwerk burgerberaden klimaat delen hun ervaringen en inzichten. En we nemen je mee in de handleiding Communicatie rondom burgerberaden die recent is gepubliceerd door het Commlab Klimaat van Logeion en het Netwerk Burgerberaden.
- Digitaal toegankelijke klimaatcommunicatie. Hoe voelt het om (klimaat)communicatie niet te kunnen gebruiken of begrijpen? Bijvoorbeeld door een beperking. Hoe digitaal toegankelijk zijn we eigenlijk? Deze sessie gaat in op het belang van toegankelijke communicatie. Je wordt je bewust van de omvang de doelgroep en leert meer over digitale toegankelijkheid en de praktische toepassing ervan in bijvoorbeeld informatieve animaties, kaarten en documenten. Wat kun je zelf en wanneer roep je de hulp van een specialist in? Welke stappen hebben jij en je collega communicatieadviseurs al gezet?
- Samenwerken aan campagnes en narratieven. Goede klimaatcommunicatie begint bij een inspirerend verhaal. Een verhaal dat de urgentie van de opgave duidelijk maakt, de acceptatie van beleid vergroot en duurzaam gedrag stimuleert. Dat verhaal moet passen bij je eigen organisatie of programma, maar het moet ook aansluiten op wat er in het land gebeurt. In deze sessie deelt het campagneteam van het Rijk hun plannen en horen ze graag van jou wat jij nodig hebt. De collega's van TNO delen hun laatste inzichten over narratieven. Deel jouw campagne en/of narratief met ons en bouw samen aan een (digitale) campagnemuur!
- Klimaatontkenners en omgaan met desinformatie. Heeft jouw organisatie haar klimaatcommunicatie aardig op orde? Een inspirerend verhaal, actieve participatie en toegankelijke en begrijpelijke communicatiemiddelen? Dan nog krijg je waarschijnlijk te maken met mensen die sceptisch of cynisch reageren. Of organisaties die met ‘alternatieve feiten’ dezelfde doelgroepen proberen te bereiken. Wat doe je dan? Negeren? Blokkeren? Of juist de dialoog opzoeken? In deze workshop gaan we op zoek naar voorbeelden en praktische tips. Laat ons via het inschrijfformulier weten hoe jouw organisatie hiermee omgaat of waar je tegenaan loopt.
Schrijf je in voor 9 februari