Energiecoöperaties zorgen ervoor dat inwoners zeggenschap hebben over de opbrengsten en het ontwerp van wind- en zonneparken, maar ook dat zij energie kunnen besparen. Te veel inwoners weten echter niet wat een energiecoöperatie voor hen kan betekenen. Daar willen de provincie en de energiecoöperaties onder het motto ‘De Kracht van Samen’ nu wat aan doen.
Lokale verhalen en acties: de kracht van samen
De komende maanden gaan inwoners via onder andere sociale media kennis maken met de mogelijkheden die de energiecoöperaties bieden. Naast de provincie brede campagne hebben de energiecoöperaties ook een belangrijke rol om ‘De Kracht van Samen’ tot een succes te maken in hun eigen dorp of stad. Met lokale verhalen en lokale acties, om de inwoners in hun omgeving te overtuigen om lid te worden en mee te doen. “We gaan verhalen delen waarin leden vertellen wat de energiecoöperatie hén heeft gebracht. Zo laten we zien wat De Kracht van Samen is,” aldus Sophie Schut, directeur van Energie van Utrecht, de koepel van energiecoöperaties.
Eerste campagne in Nederland
Deze gezamenlijke campagne van de koepelorganisatie Energie van Utrecht, haar leden en de provincie Utrecht is uniek. Nog niet eerder is er op deze schaal gezamenlijk campagne gevoerd om mensen te laten zien hoe ze invloed uit kunnen oefenen op hun eigen, lokale energietransitie.
Op de foto bovenaan: Stella Eitjes (Energie van Utrecht) in gesprek met Erica van Doorn (Zon op De Ronde Venen) bij het zonnedak op zorgboerderij Bruintjes in Abcoude
Benieuwd naar de campagne en wil je er inspiratie uithalen? Check dan de campagne website.