Helpt communicatie die inspeelt op waarden bij meer steun voor extra kosten op fast fashion?

28-05-2025 264 keer bekeken

Niet elke klimaatmaatregel krijgt evenveel steun. TNO onderzocht hoe je met communicatie kunt bijdragen aan meer draagvlak, bijvoorbeeld bij een toeslag op fast fashion. Ze keken naar het effect van waardengerichte communicatie en het uitleggen van aanvullend beleid.

Klimaatregels en ondersteunende maatregelen onderzocht

Het creëren van draagvlak voor maatregelen die producten duurder maken is een uitdaging. In het online experiment gebruikte TNO daarom als voorbeeld van een klimaatregel een toeslag op fast fashion. Deelnemers kregen het volgende voorstel: een klimaatregel waarbij 5 tot 10% bovenop de prijs van de fast fashion komt. Ook onderzochten ze ondersteunende maatregelen. Denk aan kortingsbonnen voor kledingreparatie, subsidie voor duurzame winkels of het repareren van kleding. Maar ook keek TNO naar bewustwordingscampagnes of een EU-keurmerk voor kleding.

Positieve resultaten: Nederland ondersteunt het maatregelenpakket

Het totale maatregelpakket wordt in Nederland breed gesteund:

  • 68% is voor de invoering van de toeslag
  • 17% is neutraal
  • 15% is tegen

Communicatie die aansluit bij wat mensen belangrijk vinden

TNO onderzocht ook het effect van waardenmatching: communicatie die aansluit bij wat mensen belangrijk vinden. Zo spreken thema’s als klimaat en arbeidsrechten sterker aan bij mensen met een meer linkse oriëntatie. Meer rechtse deelnemers reageerden juist beter op boodschappen over voordelen voor de Nederlandse economie.

Waardenmatching werkt, maar de effecten zijn klein voor het kledingbeleid. Een belangrijk inzicht uit het onderzoek is dat het belangrijk is dat je altijd communiceert over het hele pakket. Mensen vinden het beleid eerlijker, effectiever en minder belastend voor henzelf als ze ook horen over de ondersteunende maatregelen en niet alleen over de toeslag.

Lees het volledige onderzoek Energy.nl

Cookie-instellingen