Amsterdam zet via een positieve tone-of-voice in op motivaties van Amsterdammers die al aardgasvrij wonen en delen hun ervaringen met de rest van Amsterdam. De campagne moet leiden tot een positieve grondhouding ten aanzien van het aardgasvrij maken van de stad.
Offline middelenmix
Inmiddels is de vierde campagneflight achter de rug. Op posters in de stad waren motivaties van Amsterdammers om aardgasvrij te wonen zichtbaar. De posters hebben in mupi’s gehangen, op toiletten, horecagelegenheden, er is geadverteerd in kranten en in GVB bussen. In totaal waren ruim 700 vlakken (waaronder 100 schermen in de bussen) gevuld met de campagnebeelden.
Online het gesprek aangaan
Naast de offline middelenmix heeft gemeente Amsterdam ingezet op maximale online zichtbaarheid. Dit keer voor het eerst ook via Instagram, Funda, Marktplaats en Google Display. Op Instagram bereikt Amsterdam vooral de groep van 25 tot en met 44 jaar oud, die een hoge betrokkenheid toont. Dit houdt in dat de advertentie goed en aandachtig bekeken wordt. De laatste drie kanalen zijn vooral ingezet om de zichtbaarheid te vergroten. Op Facebook stimuleert de gemeente vooral het gesprek over aardgasvrij tussen Amsterdammers. Hierin is een verschuiving te zien: het sentiment is nog steeds negatief, maar steeds meer Amsterdammers reageren neutraal of positief op de aardgastransitie. De campagne is online ruim 2,5 miljoen keer getoond.
Wil je meer weten? Neem contact op met Cinar Kutlu: c.kutlu@amsterdam.nl.