Loop jij ook tegen dilemma’s aan als het gaat om communicatie over bijvoorbeeld natuurvriendelijk isoleren? Hoe verbind je het verhaal over energiebesparing met dat van biodiversiteit? En wanneer is de juiste tijd om te communiceren? Tijdens het webinar duurzame communicatie dilemma’s gingen we hierover in gesprek. Hieronder vind je een korte samenvatting van de kennis die we samen uitwisselden. Wil jij de complete presentatie nog eens terugkijken? Mail onze communitymanager Evy Jansen.
Bekijk het webinar terug
Dilemma 1: netcongestie
Het stroomnet in Nederland is vol. En jij krijgt de vraag om een communicatieaanpak te maken. Hoe leg je uit wat precies het probleem is? We gingen in gesprek met Esther Luijk. Zij vertelde alles over het landelijk actieprogramma netcongestie (LAN). De strategie, organisatie, maar ook over de communicatiekanalen per doelgroep en waar ze aan werken.
Het landelijk actieprogramma netcongestie stelt de leefwereld centraal
Bij het LAN kijken ze wat verschillende groepen nodig hebben en hoe ze hen daarin kunnen voorzien met behulp van communicatie. Door de diverse doelgroepen zo goed mogelijk te informeren en faciliteren, kan iedereen op een eigen manier de negatieve impact van netcongestie verkleinen.
Hoe ziet dit eruit? Hieronder vind je een schema met de inrichting communicatiekanalen per doelgroep LAN:
Ben je benieuwd naar de al bestaande uitingen en welke nog in onwikkeling zijn? Bekijk het overzicht:
Algemeen publiek
|
Mede-overheden
|
Ondernemers
- Flitspeiling en jaarlijkse monitoring.
- Beter benutten door bedrijfsleven:
|
Projecten en programmacommunicatie
|
Dilemma 2: natuurvriendelijk isoleren
Als gemeente, provincie of energiecoöperatie stimuleer je inwoners al jaren om hun woning te isoleren. Je website staat vol praktische tips, je helpt bij subsidieaanvragen, je organiseert bijeenkomsten en start aantrekkelijke inkoopacties. Maar verduurzaming mag natuurlijk niet ten koste gaan van de biodiversiteit. Daarom zijn er nieuwe regels en onderzoeken nodig om vleermuizen, gierzwaluwen en huismussen te beschermen. Hun leefgebied kan in gevaar komen door spouwmuurisolatie.
Wat betekent dat voor jouw communicatie acties? We bespraken de ontwikkelingen rond natuurvriendelijk isoleren met Floris van Hoogdalem, isolatie specialist, Serena Scholte van de taskforce Natuurvriendelijk Isoleren en Guido Rijnja, bedenker van dilemmalogica in overheidscommunicatie.
Communiceer over isolatieacties op het juiste moment
Floris van Hoogdalem vertelde over hoe zij huizen natuurvrij maken en hoe belangrijk dit is. Als ze gaan isoleren geven ze dieren, zoals huismussen en vleermuizen de tijd om de woning te verlaten. Daarnaast zorgen ze voor een vervangende verblijfplaats. Hiervoor gebruiken ze de vleermuisglijbaan. Vleermuizen kunnen hierdoor makkelijk de woning verlaten, maar niet meer terug in de woning. Voor het isoleren gebruiken ze de natuurkalender. Hierop zie je in een oogopslag in welke maanden woningen vleermuisvrij gemaakt kunnen worden. Ze maakten ook een bijpassende communicatiekalender. Dit een makkelijke tool om te zien wanneer jij kan communiceren over isolatieacties.
Verspreid de boodschap: Natuurvriendelijk isoleren, ja natuurlijk!
Serena Scholte nam ons mee in de Taskforce Natuurvriendelijk Isoleren. Inmiddels zijn er veel partijen aangesloten, zoals verschillende ministeries, Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie, Milieu Centraal, Vereniging van Nederlandse Gemeenten, Vereniging Eigen Huis en Zoogdier Vereniging. De komende jaren gaan ze aan de slag met de landelijke aanpak natuurvriendelijk isoleren. Het doel in 2030 is dat alle gemeenten in bezit zijn van een soortenmanagementplan (SMP).
Organiseer wijksafari's
Dit is een aanpak die goed werkt, want:
- Goede manier om bewoners te informeren, bewustzijn te vergroten en in gesprek te gaan;
- Bereidheid kraamverblijven ophangen;
- Community opbouwen voor andere vraagstukken, zoals biodiversiteit.
Meer weten over natuurvriendelijk isoleren?
Landelijke campagnes
Onder de landelijke campagne ‘Zet ook de knop om’ zijn weer nieuwe themacampagnes gestart:
- Wie isoleert, profiteert;
- Spullen een tweede leven geven. Een goede gewoonte;
- Van Hoe Naar Zo.
Wie isoleert, profiteert
Souâd Helly, Directie Bouwen & EnergieMinisterie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelatie nam ons mee in de ontwikkeling van de campagne, tijdlijn en middelen.
Doel
Meer woningeigenaren motiveren om hun woning te verduurzamen.
|
Strategische lijn
Veel mensen profiteren al van het verduurzamen van hun woning.
Voor iedereen is het (nu) ook mogelijk om te kunnen verduurzamen.
|
Hoe gaat de ontwikkeling van een landelijke campagne in zijn werk? Een korte tijdlijn:
- Juni 2023: toets bij Dienst Publiek en Communicatie (DPC);
- Najaar 2023: opstelling opdrachtverlening DPC;
- November - december 2023: herhaling online campagne verbeter je huis over isoleren;
- Januari - februari 2024: ontwikkelen creatieve concepten;
- Maart 2024: kwalitatief onderzoek;
- April 2024: ontwikkelen middelen;
- Mei 2024: livegang campagne.
Voor deze campagne zijn online video's, radiocommercials, stilstaande beelden, posters, buitenreclame, displays & frames, google campagnes (SEA) en retail media ontwikkeld. Deze worden de komende tijd ingezet:
- Flight 1: mei - juni 2024
- Flight 2: oktober - november 2024
- Flight 3: januari - februari 2025
Bekijk de campagne en toolkit
Van Hoe Naar Zo
Renske van der Woerd, communicatieadviseur bij Nationaal Programma Regionale Energiestrategie nam ons mee in de ontwikkeling van de campagne, tijdlijn en middelen.
De campagne Van Hoe Naar Zo is ontstaan in en ontwikkeld door RES Regio Noord-Holland. In deze regio was er behoefte aan een nieuw verhaal. Voor de ontwikkeling van de campagne deden ze een doelgroep onderzoek en ontwikkelden ze een white label campagne. Deze is uiteindelijk nationaal uitgerold onder Zet ook de knop om.
De campagne wordt constant doorontwikkeld door het analyseren van statistieken en ontwikkelen van nieuwe cases. Wat staat er op de planning?
- Ontwikkeling nieuwe cases;
- Always-on laag koepelcampagne;
- Campagne tot eind 2024.
Bekijk de campagne en toolkit