Op 19 september gingen we in onze eigen klimaatcommunicatie kringloop op zoek naar verborgen schatten. Hoe dat eruit zag? We blikken graag met je terug. Hieronder vind je een korte samenvatting van de kennis die we uitwisselenden tijdens de LCNK netwerkbijeenkomst. Deze keer in samenwerking met Regio Westfriesland.
De grote kringloop inspiratie competitie
Deze dag stond in het teken van het delen en hergebruiken van kennis. Ivo de Block van BUCH werkorganisatie, Petra van Kleef van gemeente Alkmaar, Rinske van Duifhuizen van gemeente de Gooise Meren en Hester Vos, klimaatburgemeester van Hoorn, pitchten hun kennis en ideeën:
- Op weg met de duurzame tuktuk naar het klimaatplein. De plek om samen te werken aan een leefomgeving die toekomstbestendig en gezond is. De plek om te ontdekken wat Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo doen en wat je zelf kunt doen. Concrete voorbeelden: het kringloop-brengpunt, de zonnepanelen actie en tips voor een klimaatbestendige tuin.
- Duurzaam Alkmaar, een intern event om duurzaamheid onder de aandacht te brengen. Inclusief een ruilmarkt met collega's.
- De Slimme Isolatiegids. Een gids voor bewoners met alle basiskennis over isoleren, materialen, subsidies en meer. Een gids die op maat te maken is voor elke gemeente.
- Blijf dichtbij de persoon en onderneem actie. Een mooie persoonlijke pitch van klimaatburgemeester Hester Vos.
Genoeg inspiratie, maar wie blonk het meest uit in originaliteit? Dat is Ivo de Block met de duurzame tuktuk.
Datagedreven werken en hyperpersoonlijke communicatie
Voor maximaal effect stem je de boodschap (over isolatie of energiebesparing) niet meer af op een doelgroep, maar op een individu. Kan dat in grootschalige communicatie? Wel met de juiste tools. Nienke Bloksma deelde haar ervaringen in Medemblik met inoopacties. Wat deden zij om de conversie te vergroten? Sanne van Gyseghem deelde haar ervaring met bewonersbrieven. Esmé Paagman van het Regionaal Energieloket deelde haar ervaringen met de contigentenaanpak en A/B testen. Tijdens de sessie keken we met Frank van Dalen live naar een e-Canvasser analyse. De grote vragen: is maatwerk altijd goed of kan je het soms beter simpel houden?
De inzichten vanuit Nationaal Isolatie Programma
-
Zomaar een groot bedrag voor isoleren?! Inwoners geloven soms niet dat je 'zomaar' een groot bedrag krijg om je huis te isoleren. Dit vraagt aandacht in je communicatieaanpak en middelenmix. Gebruik meerdere communicatiekanalen en spreek verschillende doelgroepen anders aan. Kun je je doelgroep lastiger bereiken? Fysieke bijeenkomsten in een buurthuis zijn extra effectief.
-
Kracht van herhaling of de vorm van de uitnodiging? Voor inwoners met een monument organiseert gemeente Hoorn speciale spreekuren voor meer informatie over isoleren. Een eerste uitnodiging per brief leidde tot nul reacties. Daarna werd een uitnodiging op een briefkaart gestuurd. Hierna waren de spreekuren steeds vol. De vraag is of dit komt door de kracht van herhaling of de vorm van de uitnodiging (brief of kaart).
- Veranderende regels maken het niet makkelijker. Het is hierdoor lastig om een heldere boodschap te formuleren: er zijn inwoners die in eerste instantie niet in aanmerking kwamen voor subsidie. Een aantal maanden later kwamen ze wel in aanmerking. Die groep probeer je opnieuw te bereiken met deels hetzelfde verhaal, maar met een nieuwe boodschap. Dit is soms lastig.
Breng in beeld wat wel en niet werkt door A/B testen
Wat werkt beter een 'saaie, standaard brief' of een 'beeldbrief' met foto's, kaders en korte lijstjes? Tot verbazing van sommigen in de zaal komt de ‘saaie, standaard brief’ bij de A/B test als winnaar uit de bus. Met andere woorden: onderschat niet het effect van de oude, vertrouwde brief. Een brief straalt vaak vertrouwen en autoriteit uit.
Wil je ook een A/B test doen? Drie tips voor het uitvoeren van A/B-testen bij communicatiemiddelen:
- Test één variabele tegelijk. Zorg ervoor dat je per A/B-test slechts één element test, zoals de onderwerpregel, call-to-action, of afbeelding. Dit helpt om precies te bepalen welke verandering het verschil maakt in de resultaten.
- Segmenteer je doelgroep zorgvuldig. Zorg ervoor dat de groepen die je test, vergelijkbaar zijn in eigenschappen zoals demografie of eerdere interactie. Dit zorgt voor eerlijke en betrouwbare resultaten.
- Bepaal vooraf de meetbare doelstelling. Stel duidelijke KPI's op voordat je begint, zoals klikfrequentie (CTR), conversiepercentage of betrokkenheid. Dit maakt het makkelijker om te bepalen welke versie succesvoller is.
E-canvasser: big data voor effectieve communicatie
Gemeente Medemblik werkt sinds kort samen met e-canvasser om op basis van big data in te zetten op effectieve communicatie. E-canvasser helpt gemeenten bij de communicatie over het Nationaal Isolatieprogramma en de beschikbare subsidies. Hoe? Zij zetten hun instrumenten in voor gerichte en efficiënte communicatie met en naar inwoners.
E-canvasser werkt vanuit het idee dat zelfs twee dezelfde appartementencomplexen naast elkaar zeer kunnen verschillen van elkaar. Denk aan het aantal bewoners en hun intenties, ideeën en behoeften. Dit betekent ook verschillende kansen en mogelijkheden in communicatie, waar je als gemeente mee aan de slag wilt.
Netcongestie - landelijke opgave, lokale communicatie
Hoe leeft netcongestie in de samenleving? Wist je bijvoorbeeld dat:
- 28% van de inwoners van Nederland weet wat netcongestie betekent?
- 56% van de ondernemers van Nederland weet wat netcongestie betekent?
Hoe gaan we in grootschalige communicatie om met vragen en situaties die juist om maatwerk vragen? Het landelijk actieprogramma netcongestie (LAN) gaat aan de slag met deze opgave. Samen met Jeroen Engelsman van de VNG en Miranda Vermeulen van het ministerie Klimaat en Groene Groei gingen we hier ook over in gesprek. De inzichten:
- We kunnen een voorbeeld nemen aan de manier waarop we in Nederland het probleem van overstromingen aanpakken. Stap voor stap aan de inhoud werken (ruimte voor de rivieren) en dat ook steeds weer onder de aandacht brengen.
- Het speelt meer bij bedrijven dan bij inwoners. Richt communicatie dus eerst op ondernemers.
- De timing van communicatie: inwoners ondervinden nog weinig negatieve gevolgen van een overbelast stroomnet. Je moet voorkomen dat je een oplossing aandraagt voordat mensen een probleem ervaren.
- Bij problemen trekken mensen als eerste aan de bel bij hun lokale overheid/gemeente. Ook bij de congestieproblematiek moet het de regie naar zich toetrekken en relevante partijen met elkaar verbinden.
- Er is ruimte voor een campagne vanuit de landelijke overheid om burgers te wijzen op het belang van de verzwaring van het stroomnet en de overlast dat dit kan opleveren. Dat moet zorgen voor begrip en draagvlak. In heel Nederland speelt dit probleem.
- Samen, maak het niet mooier dan het is, iedereen aan boord houden, wij weten ook niet alles. Dit zijn begrippen die een rol moeten spelen in elk verhaal/narratief over netcongestie.
- Gedrag van mensen veranderen? Verbind er een financiële prikkel aan. Dat geldt ook wanneer je mensen wil stimuleren om hun stroomgebruik aan te passen aan de situatie van netcongestie. We zijn en blijven Nederlanders.
Excursie naar de circulaire mindset van Clean2Anywhere
De scheepswerf van Clean2Anywhere ligt op 5 minuten lopen van Oranje Buiten. Hier neemt Edwin ter Velde ons mee op zijn missie. Hij wil zo duurzaam en circulair mogelijk leven. Maar ook: zo veel mogelijk mensen inspireren om dit voorbeeld te volgen. Hij vat het gedrag van veel mensen in deze maatschappij pijnlijk treffend samen: “Mensen geven geld uit dat ze niet hebben, om spullen te komen die ze niet nodig hebben, om mensen te pleasen waar ze niet van houden.”
Zijn missie en doorzettingsvermogen bracht hem al op een 30 dagen durende missie op Antarctica. Samen met zijn vrouw Liesbeth, in een auto gemaakt van afvalpastic, zonder één druppel benzine. Niemand geloofde dat het hem zou lukken, maar toch kreeg hij het voor elkaar. En dat geldt ook voor zijn volgende levenswerk: het bouwen van een replica van een 17e-eeuws fluitschip, maar dan van afvalplastic in plaats van hout. Dat doet hij samen met tientallen jongeren die de maatschappij ‘probleemjongeren’ noemt. Maar die op zijn scheepswerf opleven, gezien worden, successen bereiken, en vaak doorstromen naar een betaalde baan.
Wat kunnen wij als communicatieprofessionals van Edwin leren? In de eerste plaats dat we vaker moeten omdenken. Stel je oordeel uit. Denk niet in belemmeringen. Haal inspiratie uit de natuur. Denk groots, en begin dan klein. Want de allergrootste horde om zijn droom waar te maken is niet geld of techniek. Het zijn regeltjes en procedures, en het onvermogen van veel mensen om die ter discussie te stellen. Edwin blijft het ongemak vol goede moed opzoeken. En het plezier en de trots die hem dat heeft gebracht straalt hij in al zijn vezels uit.
Sluit je aan bij de community van Clean2Anywhere
Edwin doet een beroep op het LCNK netwerk om zijn community verder te laten groeien. De eerste stap is heel simpel: volg en deel zijn initiatief op LinkedIn, Instagram, YouTube en Facebook. Stap twee: Denk met hem mee over communicatie, co-creatie en het genereren van publiciteit. Stuur jouw bestuurders of beleidsmakers naar de werf. Niet als attractie, maar als startpunt van een duurzame samenwerking. Het eerste stapje is gezet, met een samenwerking tussen de Nationale Klimaatweek, West-Friesland en Clean2Anywhere. Neem contact op met Edwin via info@clean2a.nl.